Przybywa ścieżek rowerowych, dochodzi do groźnych zdarzeń

30 maja 2020
W Pszczynie, powiecie pszczyńskim królują rowery, przemieszczanie się na tym jednośladzie ma długą tradycję. Użytkowników tego pojazdu cieszy każdy kilometr nowych odcinków ścieżek rowerowych, a tych szczególnie w mieście przybywa znacząco. Niestety, ma to też swoje odbicie w policyjnych statystykach nie tylko jak dotąd w kradzieżach ale i w zdarzeniach drogowych. Coraz więcej rowerowych tras przecina ulice miasta, to wymaga szczególnej rozwagi i ostrożności zarówno rowerzystów, jak i kierujących pojazdami, wymaga bezwzględnego przestrzegania znaków drogowych.

66-letni rowerzysta stracił panowanie nad swoim jednośladem, kiedy uderzył w niego samochód i znalazł się pod opieką lekarzy. On i kierowca byli trzeźwi w chwili zdarzenia, które miało miejsce na skrzyżowaniu ul. Katowickiej z Hallera w Pszczynie. Kierowca toyoty, skręcał w prawo, w stronę Piasku. W tym czasie, ścieżką rowerową w stronę miasta jechał rowerzysta. Dokładny przebieg zdarzenia jest ustalany. Inne zdarzenie. Przejazd dla rowerzystów, sucha, twarda jezdnia dwukierunkowa, światło dzienne, dobre warunki atmosferyczne, zderzenie boczne i nieustalone przyczyny to dane, które znalazły się w notatce policyjnej opisujące potrącenie na skrzyżowaniu ulic Korfantego i Kilińskiego w Pszczynie. Ranny 79-latek z urazem ręki trafił do szpitala. Ze wstępnych ustaleń mundurowych wynikało, że kierowca citroena jechał ul. Kilińskiego w kierunku Korfantego. Znajdując się w rejonie tamtejszego przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów, zderzył się z jadącym na rowerze mieszkańcem Goczałkowic Zdroju zmierzającym w kierunku ul. Kościuszki.
Rower to najpopularniejszy środek transportu. Jest ekonomiczny, ekologiczny, w czasie pandemii bezpieczny dla użytkowników. Na bezpieczeństwo rowerzystów ma wpływ wiele czynników, począwszy od pory dnia i warunków pogodowych. Najważniejsze są jednak zachowania samych rowerzystów, przede wszystkim respektowanie obowiązujących zasad i przepisów ruchu drogowego oraz umiejętność przewidywania niebezpiecznych sytuacji. Równie istotne są zachowania innych uczestników ruchu wobec rowerzystów. Warto pamiętać o wieku podstawowych zasadach. Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej przypomina, że rowerzysta jest obowiązany:
• korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić,
• zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym, gdy porusza się po drodze dla rowerów i pieszych.
Jeśli nie ma drogi przeznaczonej specjalnie dla rowerzystów lub nie można z niej korzystać np. z powodu robót drogowych, wtedy kierujący rowerem powinien poruszać się poboczem, a jeżeli nie nadaje się ono do jazdy - jezdnią (możliwie blisko prawej krawędzi). Przepisy zabraniają ruchu rowerów po drogach ekspresowych i autostradach. Rowerzysta może korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, gdy:
• opiekuje się osobą w wieku do 10 lat kierującą rowerem,
• szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 metry i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów,
• warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź czy gęsta mgła).
Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym. Zbliżając się do przejścia dla pieszych rowerzysta jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu. Podobnie jak inni kierujący, rowerzysta ma zakaz:
• wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany,
• omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu,
• jazdy wzdłuż po przejściu dla pieszych.
Rowerzysta obowiązany jest przestrzegać następujących zakazów:
• jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu, (dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego),
• czepiania się pojazdów,
• jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach,
• kierowania rowerem w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu,
• korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku.
Bezpieczeństwo rowerzystów zależy również od innych uczestników ruchu. Przede wszystkim kierowców samochodów, którzy powinni respektować pierwszeństwo przejazdu rowerzystów w miejscach wskazanych przepisami, i tak:
• zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów kierujący jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe,
• jeżeli skręca w drogę poprzeczną, również jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić,
• przejeżdżając przez drogę dla rowerów poza jezdnią, kierujący jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa rowerowi,
• kierującemu pojazdem zabrania się wyprzedzania pojazdu na przejeździe dla rowerzystów i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejazdu, na którym ruch jest kierowany.
Ponadto podczas wyprzedzania roweru, kierujący jest obowiązany zachować odstęp nie mniejszy niż 1 m.
Przepisy dotyczące ruchu rowerów nie nakładają obowiązku korzystania z kasków ochronnych i elementów odblaskowych. Należy jednak wziąć pod uwagę, że kask chroni głowę - część ciała najbardziej narażoną na urazy. Z kolei kamizelka odblaskowa, szelki odblaskowe, opaski, ułatwiają dostrzeżenie rowerzysty przez kierowcę, zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych.
powrót

Aktualny numer

Numer 10 (7 października 2020r.)

Reklama