e-Laboratoria dla szkół

2 grudnia 2020
Eksperymentować można wszędzie, także w domu. Udowadniają to edukatorzy i edukatorki prowadzący e-Laboratoria dla szkół. Przekonali się o tym uczniowie z Niepublicznej Szkoły Podstawowej nr 1 w Pszczynie. Uczestnicząc w zajęciach uczniowie i uczennice byli aktywnie zaangażowani w proces uczenia się, samodzielnie eksperymentując z wykorzystaniem łatwo dostępnych w domu przedmiotów codziennego użytku. Zajęcia realizowane były w ramach programu Nauka dla Ciebie, który jest wspólną inicjatywą Ministerstwa Edukacji i Nauki i Centrum Nauki Kopernik.

16 listopada w Niepublicznej Szkole Podstawowej nr 1 w Pszczynie odbyły się e-Laboratoria w ramach programu Nauka dla Ciebie. Zajęcia prowadzili eksperci z Centrum Nauki Kopernik z Warszawy, które dedykowane były dla uczniów klas 4-8. Zajęcia e-laboratoriów były prowadzone w sposób interaktywny, uczniowie wykonywali doświadczenia razem z prowadzącymi wspólnie omawiając wszystkie zagadnienia. Każdy z uczniów otrzymał wcześniej link do zajęć w których miał uczestniczyć oraz informacje jakie materiały powinien do nich przygotować. Warsztaty miały różny wymiar i zakres opracowanego materiału. Do wyboru Nasza szkoła miała kilka scenariuszy, które odpowiadały tematycznie laboratoriom z Centrum Nauki Kopernik.
Dla naszych uczniów klasy 4 wybraliśmy temat „Poczuj (trój)wymiar” z działu robotyki. Podczas warsztatu zmniejszymy się do rozmiarów atomu by poznać budowę DNA. Następnie tropiliśmy ślady życia lecąc wysoko w przestrzeń kosmiczną. Zwiedzając planety i księżyce Układu Słonecznego, mogliśmy zobaczyć Obłok Oorta, dotrzeć do Wielkiej Mgławicy w Orionie i spojrzeć na Drogę Mleczną z zewnątrz. W naszych kosmicznych poszukiwaniach dotarliśmy razem z prowadzącym aż do krańców znanego nam Wszechświata.
Klasa 6 uczestniczyła w zajęciach z biologii o tematyce „Cukier krzepi? Wszystko co trzeba wiedzieć o cukrze.” Warsztaty, tak jak poprzednie, odbyły się w online. Wykład na temat roli cukru w naszej diecie był niezwykle ciekawy, eksperci w przejrzysty oraz przystępny sposób opowiadali o zagrożeniach związanych z nadmiernym spożywaniem słodyczy i słodkich napojów.
Fizyka w klasie 7 i 8 dotyczyła tematu: „Kiedy 2+2 równa się około 4, czyli o pomiarach i niepewnościach”. W trakcie zajęć uczniowie mierzyli różne wielkości i określali, jak dokładne są nasze pomiary. Zobaczyli, jak pomiar tej samej rzeczy może dać różne wyniki i co wtedy zrobić. Nauczyli się tak prezentować wyniki, że dobrze rozumieć się z innymi badaczami.
Chemia w klasie 7 dotyczyła tematu „Robimy kwasy. Kwaśne - niekwaśne warsztaty wprowadzające w tematykę kwasów, zasad i pH. Uczniowie dowiedzieli się, jakie kwasy i zasady towarzyszą nam na co dzień, w jaki sposób możemy je rozpoznawać, jaki odczyn mają nasze płyny ustrojowe oraz samodzielnie określą pH kilku substancji. Ponadto uczniowie własnoręcznie robili różne kwasy. Analizowaliśmy, jakie kwasy spotykamy w naszym życiu codziennym, rozmawialiśmy o tym, jak chemik odróżnia kwasy od innych związków, a także mogliśmy dowiedzieć się na przykład, czym jest dysocjacja.
Wszystkie warsztaty przygotowane przez ekspertów z Centrum Nauki Kopernik zostały bardzo dobrze przyjęte przez uczniów naszej szkoły. Tomasz Surowiec
powrót

Aktualny numer

Numer 3 (4 marca 2021r.)

Reklama