Sklep internetowy w czasach kryzysu - jak może pomóc firmie?

6 września 2022
Trudna sytuacja geopolityczna i rosnąca inflacja odciska swoje piętno także w branży e-commerce. Wzrost tej branży wyraźnie wyhamował, ale wciąż trzyma się na wysokim poziomie i stanowi korzystną propozycję dla tych firm, które chcą lepiej poradzić sobie w czasach kryzysu. Być może zastanawiasz się, w jaki sposób sklep internetowy może pomóc firmie w trudnych czasach. W tym artykule postaramy się wskazać atuty e-commerce w czasach kryzysu.

Znacznie większa grupa docelowa

W dobie inflacji wielu ludzi decyduje się na bardziej oszczędny tryb życia. Do tego dochodzą podwyżki stóp procentowych, które sprawiają, że wiele osób dysponuje znacznie mniejszym budżetem. W rezultacie, sklepy stacjonarne tracą wielu klientów i w trudnych czasach mogą nie przetrwać. Sklep internetowy również dostrzeże spadek liczby klientów, ale tutaj zasięg jest znacznie szerszy. Sklepy online mogą działać na całą Polskę, a nawet wysyłać swoje produkty za granicę. Tutaj dużym plusem może być możliwość zarabiania w stabilniejszej walucie, np. w euro lub dolarach.

To przede wszystkim dostęp do większej liczby klientów, w tym klientów zagranicznych, stanowi główną przewagę sklepów internetowych nad sklepami stacjonarnymi. Nawet przy mniejszej liczbie klientów, sklepy online są w stanie notować dobre wyniki, choć na pewno nie tak doskonałe, jak przy sprzyjającej koniunkturze. Do tego dochodzi również znacznie szerszy wachlarz technik marketingowych, które pozwalają na dotarcie do nowych klientów.

Niższe koszty prowadzenia działalności

Sklep internetowy do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje znacznie mniejszej liczby pracowników. Odchodzą kasjerzy i ochrona. Mniejsze sklepy, które obsługują dziennie do kilkudziesięciu zamówień spokojnie można prowadzić samodzielnie, bez niczyjej pomocy. Włączmy w to innowacyjne możliwości, jakie daje chociażby dropshipping. Sklepy internetowe nie potrzebują również dużego magazynu, a zatem odchodzi kolejny koszt. Nie wymagają także dużej hali pod sklep stacjonarny - osobisty odbiór zamówień równie dobrze można zaoferować w prywatnym domu wykorzystywanym pod działalność gospodarczą lub w wynajętym biurze. Niższe koszty sklepu internetowego oznaczają duże wsparcie dla firmy w trakcie kryzysu.

Pełna kontrola asortymentu

W trakcie kryzysu najczęściej kupowane są produkty pierwszej potrzeby, które niezależnie od czasów zawsze są potrzebne w domu. Spada natomiast sprzedaż produktów, które służą rozrywce i rekreacji. Branże różnie przeżywają kryzys i wiele zależy tu od indywidualnych preferencji i hierarchii wartości klientów. Sklepy internetowe mają możliwość dostosowywania się do realiów rynków i sprzedawania tych towarów, które pomimo kryzysu są chętnie wybierane przez klientów. Właściciel sklepu nie musi nawet fizycznie posiadać tych produktów, ponieważ mogą być one wysyłane do klienta bezpośrednio z hurtowni. To daje szersze możliwości działania w trakcie kryzysu.

Czy sklep internetowy do dobry sposób na biznes w dobie kryzysu?

Otwieranie każdego biznesu w dobie kryzysu jest trudniejsze i wiąże się z większym ryzykiem. Jednakże sklepy internetowe i generalnie cała branża e-commerce jest nieco lepiej przygotowana na przejście kryzysu suchą stopą, a przynajmniej z mniejszymi stratami. Możliwość dotarcia do szerzej grupy klientów i zarabiania w zagranicznej walucie, niższe koszty prowadzenia działalności, a także elastyczny asortyment to główne atuty sklepu online w porównaniu ze sklepem stacjonarnym. Dlatego też, wiele firm powinno się zastanowić nad taką formą prowadzenia działalności.

Skąd pieniądze na otwarcie sklepu internetowego?

Możesz skorzystać z oszczędności, których wartość maleje jak i postarać się o dofinansowanie z UE lub dotację z Urzędu Pracy. Dotacja z UP to ok. 32000 zł. Pamiętaj jednak, że tylko niewielką część możesz przeznaczyć na reklamę sklepu, a jest to bardzo ważna sprawa dla nowych podmiotów. Więcej o dotacjach przeczytasz tutaj: https://www.niepoddawajsie.pl/dotacja-z-urzedu-pracy/

Kto wykona sklep internetowy dla firmy?

Sklep internetowy możesz wykonać samodzielnie lub zlecić to zadanie fachowcom z Agencji Internetowej XZT.PL. W celu wyceny sklepu internetowego zadzwoń do specjalisty pod numer telefonu 73 997-88-38.
powrót

Aktualny numer

Numer 11 (27 września 2022r.)

Reklama